Najnowsze

Wyróżnione

Podsumowanie projektu pt. „Marka-Przyjazne Mazowsze II edycja”

2 logo i slogan operacja własna II

Zakończyliśmy realizację operacji własnej pt.  Marka-Przyjazne Mazowsze II edycja, której liderem była Lokalna Grupa Działania - Przyjazne Mazowsze, a partnerem Gmina Płońsk. Celem operacji, była promocja obszaru LGD-PM poprzez wykreowanie marki produktów lokalnych oraz realizację zadań ujętych w projekcie.

 

Koncepcja przedsięwzięcia obejmowała wykreowanie Marki Przyjazne Mazowsze, w tym opracowanie koncepcji i planu wdrożenia marki lokalnej, warsztaty tematyczne, opracowanie logotypu Marka Przyjazne Mazowsze, regulaminu znaku oraz Systemu Identyfikacji Wizualnej Znaku. Ponadto organizację Forum produktu lokalnego ziemi płońskiej, wydanie i promocję publikacji, zawierającej przepisy na lokalne produkty kulinarne oraz wizytę studyjną do Portugalii dotyczącą poznania dobrych praktyk w zakresie marki lokalnej.

 

Realizacja projektu rozpoczęła się już w lutym 2024 r. dwudniowymi warsztatami poświęconymi wspólnemu budowaniu marki lokalnej. Uczestnikami spotkań były osoby reprezentujące różne sektory życia społeczno-gospodarczego obszaru Przyjazne Mazowsze m.in.: producenci lokalnych produktów spożywczych, rękodzielniczych, usługodawcy lokalni, przedstawiciele organizacji pozarządowych i kół gospodyń wiejskich, lokalni liderzy zaangażowani w działania LGD-Przyjazne Mazowsze. Warsztaty poprowadziła Pani Olga Gałek – autorka metody budowania marki lokalnej i współtwórca kilkunastu marek lokalnych, m.in. Dolina Karpia, KARPATING, Miodny Szlak, Skarby Ducha Gór, Sudecki Świat. 

 

Pierwszego dnia warsztatu, który odbył się 16 lutego 2024 r. uczestnicy zaprezentowali swoje produkty, usługi oraz realizowane  inicjatywy. Poznali przykłady działania marek lokalnych w Polsce i UE, etapy wprowadzania marki oraz czynniki istotne w budowaniu poszczególnych marek lokalnych. Dało to początek dyskusji odnośnie rozwijania marki obszaru LGD-Przyjazne Mazowsze, która poprzez różnorodne działania i spotkania, publikacje, wyjazdy studyjne buduje relacje pomiędzy aktywnymi ludźmi, a prezentując dobre praktyki – pobudza wciąż kolejnych mieszkańców do współpracy. Stanowiło to dobry wstęp do pracy warsztatowej w dalszej części spotkania, gdzie uczestnicy zostali podzieleni na 3 grupy i pracowali nad określeniem najistotniejszych atutów miejsc, które wyróżniają obszar Przyjazne Mazowsze na tle innych regionów. Następnie wybierali te, które są istotne z punktu widzenia mieszkańców, turystów i przedsiębiorców. Tworzyli również wspólną opowieść o miejscu, przygotowując krótki komunikat, przedstawiający obszar Przyjaznego Mazowsza, zachęcający do przyjazdu, zamieszkania w regionie. Dzięki wspólnej opowieści o miejscu uczestnicy odkryli motywację do budowania marki lokalnej.

 

Podczas drugiego dnia warsztatów (tj.17.02.2024 r.) uczestnicy poznali dobre praktyki zarządzania markami lokalnymi w innych regionach oraz korzyści, obowiązki i oczekiwane zmiany związane z wprowadzeniem marki. Tworzyli kryteria dla produktów markowych obszaru LGD-Przyjazne Mazowsze oraz przedstawiali swoje pomysły na współpracę pod marką. Podzieleni na 4 grupy, pracowali nad stworzeniem czterech zadanych ofert sieciowych na bazie znanych sobie produktów Przyjaznego Mazowsza.

 

Kolejnym zadaniem zrealizowanym w ramach projektu była organizacja Forum produktu lokalnego ziemi płońskiej w dniu  17 marca 2024 r. Podczas wydarzenia przedstawiciele gmin z obszaru LGD-PM we współpracy z KGW, NGO i lokalnymi producentami przedstawili krótkie prezentacje na temat najbardziej charakterystycznych wyróżników gminy, odnoszących się do lokalnego dziedzictwa kulturowego lub przyrodniczego, w tym  produkty kulinarne, artystyczne, rękodzieło, usługi, cykliczne działania/inicjatywy promujące obszar i jego zasoby. Spotkanie było świetną okazją do wymiany doświadczeń ze stowarzyszeniami, kołami gospodyń wiejskich i lokalnymi wytwórcami, którzy prezentowali i promowali swoje unikatowe produkty lokalne, w tym  produkty kulinarne, artystyczne, rękodzieło oraz usługi. Na pięknie udekorowanych stoiskach można było skosztować lokalnych potraw m.in.:  placków zwanych „Stróżewskie zsiadlaki”, bigosu, kartoflaka,  świeżego chlebka ze smalcem i ogórkiem, pierogów, dżemu z cebuli, zupy dyniowej, pasztetu, serów, miodów, olei,  ekologicznych słodyczy i przeróżnych innych słodkości. Ponadto można było podziwiać prace twórców i rękodzielników takie jak m.in.: ozdoby świąteczne, prace malarskie, świeczki, mydełka, makatki, sole do kąpieli i inne. Wszystkim uczestnikom spotkania wręczono podziękowania za współpracę partnerską,  zaangażowanie i aktywny udział w Forum. Wydarzenie uświetnił występ duetu Curly Cale - James Brierley i Maciej Pruchniewicz. Po koncercie zaproszono uczestników do skosztowania tortu. Krótki filmik z realizacji Forum można obejrzeć pod linkiem https://www.lgdpm.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=946:forum-produktu-lokalnego-ziemi-plonskiej-1&catid=11&Itemid=102

 

Aby poznawać dobre praktyki w zakresie marki lokalnej zorganizowano w dniach 15-19 kwietnia 2024 r. wizytę studyjną do Portugalii dla przedstawicieli organizacji, instytucji, firm - uczestników projektu pt. „Marka – Przyjazne Mazowsze II edycja”. Wizyta była dla nich okazją do poznania portugalskiej Lokalnej Grupy Działania Leader Oeste w Cadaval oraz zaprezentowania swojego obszaru, realizowanych działań i przedstawienia produktów przywiezionych z Polski tj. miodów, olei, naturalnych słodyczy, soli do kąpieli, mydełek, świeczek, wyrobów na szydełku oraz innych produktów rękodzielniczych. Spotkanie stworzyło warunki do wymiany doświadczeń i poznania dobrych praktyk stosowanych w przedsiębiorstwach, gospodarstwach agroturystycznych działających na obszarze stowarzyszenia oraz zapoznania się z możliwościami rozwoju obszarów wiejskich poprzez wykorzystanie produktu lokalnego, jego promocji oraz sieciowania. 

Uczestnicy wizyty odwiedzili również: winiarnię Fazendas da estremadura Cercal – Vale Zias w Cadaval, Coopval - największą spółdzielnię owocową w kraju, zajmującą się produkcją, magazynowaniem, pakowaniem i sprzedażą gruszek i jabłek, firmę Gwiker  zajmującą się przetwarzaniem owoców, firmę Biofrade największego producenta i sprzedawcy ekologicznych owoców i warzyw w Portugalii, ponadto Fundację Joao XXIII Ribamar - Instytucję ekonomii społecznej, wspieranej w ramach PROW oraz Carla Miranda Penafirme  zajmującej się ogrodnictwem i agroturystyką. Uczestniczyli także w spotkaniu w firmie Hortafina, specjalizującej się w marketingu produktów ogrodniczych na dużą skalę m.in. fasolki, ogórków, cukinii, bakłażanów, ziemniaków Byli również z wizytą w Sobe ao palco/A dos cunhados, w farmie pedagogicznej i produkcji rolnej, która otrzymała wsparcie PROW oraz w Frutas Classe, firmie zajmującej się produkcją truskawek na dużą skalę i innych owoców m.in.: gruszek, jabłek, nektarynek, pomarańczy, śliwek. Ostatniego dnia wizyty odwiedzili firmę FrutoÓbidos – Vila da Rainha w Amoreira – Óbidos, produkującą likier wiśniowy. 

Uczestnicy wyjazdu zwrócili uwagę na poznane dobre praktyki, które można przenieść na nasz obszar, a zwłaszcza metody promocji i organizacji sprzedaży produktów lokalnych oraz rozwijania marki lokalnej. Wartością dodaną wizyty są nawiązane kontakty i pozyskane inspiracje.

 

Projekt obejmował również opracowanie, wydanie i promocję publikacji pt. Smaki Przyjaznego Mazowsza. Publikacja zawiera wybrane przepisy na produkty kulinarne, które udało nam się pozyskać i zebrać od naszych lokalnych KGW, przedsiębiorców, organizacji. A wszystko dlatego, by to czym delektujemy się zazwyczaj podczas targów, jarmarków, kiermaszy lub innych lokalnych wydarzeń uczynić bardziej dostępnym do indywidualnego wykorzystania. W publikacji obok przepisów na produkty promujące tradycje i zasoby naszego regionu znajdują się opisy historii dań, a także opisy działalności KGW, organizacji lub przedsiębiorców.

 

Promocja publikacji odbyła się 20 czerwca 2024 r. Wydarzenie, w którym wzięło udział ok. 100 osób zostało zorganizowane w Miejskim Centrum Kultury w Płońsku. Uczestniczyli w nim przedstawiciele władz i instytucji powiatowych, miejskich i gminnych, organizacji pozarządowych, a także i przede wszystkim bohaterowie spotkania - autorzy przepisów. 

Podczas spotkania omówiono działania zrealizowane w ramach operacji własnej pt. „Marka – Przyjazne Mazowsze edycja II”, zaprezentowano również cele i zakres publikacji oraz przedstawiono jej autorów. W dalszej części przeprowadzono krótkie wywiady z bohaterami publikacji, którzy przybyli na to wyjątkowe wydarzenie. Na zakończenie przekazano wszystkim uczestnikom egzemplarze publikacji i zaproszono na poczęstunek, na którym można było skosztować niektórych potraw zawartych w książce. Serdecznie dziękujemy wszystkim osobom, które wzięły udział w promocji naszej publikacji „Smaki Przyjaznego Mazowsza” oraz tym, którzy przyczynili się do jej powstania. To dzięki Wam nasza publikacja jest tak wyjątkowa i różnorodna.

Zapraszamy do lektury publikacji pt. „Smaki Przyjaznego Mazowsza", w której znajdują się zarówno tradycyjne potrawy, jak i nowoczesne interpretacje klasycznych smaków, które z pewnością zachwycą podniebienia domowników. Publikacja to doskonały wybór dla wszystkich miłośników gotowania oraz tych, którzy chcą wzbogacić swoją kuchnię o nowe, regionalne smaki.

Opracowaliśmy krótki film z promocji publikacji, który jest dostępny pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=5NHoOn0ySuE


Znaczącym efektem projektu było wypracowanie nowej koncepcji Marki Lokalnej Przyjazne Mazowsze Ugości… Dokonaliśmy zgłoszenia Znaku Promocyjnego do Urzędu Patentowego RP dla ustalonego wykazu towarów i usług  oraz wystąpiliśmy o udzielenie prawa ochronnego na ten znak.

 

PRZYJAZNE MAZOWSZE ugosci

 

Realizacja operacji  „Marka-Przyjazne Mazowsze II edycja" zakończyła się sukcesem, tworząc warunki do rozwoju i promocji lokalnych produktów, a tym samym wzrostu rozpoznawalności regionu na szerszą skalę.

 

 

baboszewociechanowdzierzazniajoniecnaruszewoplonskraciazczerwinsksochocinzaluskiczerwinsk

MazDniRol 24

domlgd

okladka publikacji CoWiP

 

ikonka broszura okładka

ikonka

Certyfikaty Przyjazne Mazowsze

IKONKAAA

ikonka2019

IKONKA

 

 

ikonka Ciekawostki Turystyczne

 

ikonka TWÓRCY LOKALNI

 

ikonka produkty lokalne

 

ikonka ciekawe biografie

 

 

2

 

mpnt

 

skrzat

 

 

Skrzatolandia

 

ikonka aktualna

LGD KSIAZKA

napisz

ziemia plonska okladka

okladka do akceptacji 1

IKONKA POTENCJAŁ TURYSTYCZNY

Archiwum artykułów

unnamed

 

„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”

Operacja mająca na celu sprawne wdrażanie LSR, w tym realizacja Planu Komunikacji współfinansowana jest ze środków Unii Europejskiej w ramach poddziałania 19.4 Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji

Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

Przewidywane wyniki operacji: postęp finansowy we wdrażaniu operacji w ramach

Strategii Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność

„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”

Operacja mająca na celu sprawne wdrażanie LSR, w tym realizacja Planu Komunikacji współfinansowana jest ze środków Unii Europejskiej w ramach poddziałania 19.4 Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji

Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

Przewidywane wyniki operacji: postęp finansowy we wdrażaniu operacji w ramach

Strategii Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność